CBTravelConsultancy

blogs en publicaties

QR codes brengt offline en online wereld bij elkaar

In het artikel "Het draait allemaal om relevantie",in TravMagazine van 20april 2012,  heb ik aangegeven dat de offline en online wereld veel meer bij elkaar gebracht kunnen worden door gebruik van QR codes. Het artikel "De QR code als verkoopkanaal"  van Marijke Moll - Jungle MInds, dat 28augustus op Frankwatching is gepubliceerd, gaat hier dieper op in.

Of de QR code als een kanaal moeten worden beschouwd, daar zijn de meningen over verdeeld. Zeker is wel dat dit een laagdrempelige en goedkope manier is, om de off- en on-line wereld met elkaar te verbinden. 

Kansen voor de reisbranche
Toch wordt dit in de toeristische sector nog maar beperkt toegepast, wat jammer is. Kansen voldoende om hier iets mee te doen. En dit is zeker niet alleen weggelegd voor de grote partijen! Dit kan door ieder reisbedrijf worden gebruikt, van klein tot groot. Voor wie hier creatief mee aan de slag gaat zijn er legio mogelijkheden. Denk aan flyertjes met reisaanbiedingen - voorzien van een QR code- in de kantine van de  voetbalvereniging of om uit te delen op evenementen;  in je advertentie in het plaatselijke suffertje, of welke promoties je kunt bedenken. 

Interactieve pop-up walls
Zijn er leegstaande panden in de buurt, dan kun je wellicht met de verhuurder overeen komen om de etalages als interactieve pop-up walls in te richten, door deze aan te kleden met  lichtdisplays, waarbij je die uitnodigende bestemmings- accommodatie fotos natuurlijk van QR codes voorziet om de passant tot actie te verleiden. En vergeet natuurlijk niet je eigen etalages optimaal te gebruiken. 

Wanneer de QR code wordt gescand, leidt deze naar de betreffende (boekbare) aanbieding, het bestemmingsfilmpje of informatiepagina op je website. Zo kan de potentiele klant, altijd en overal, met zijn/haar smartphone of tablet, de informatie gelijk ophalen en bewaren. 

Een heel creatief voorbeeld is de campagne van Hewlett Packard vorige maand: de kleinste popupstore van Nederland in abri op het Leidseplein. Goede interactie met publiek, door het gebruik van QR codes.bit.ly/RgZKsG  

Pop-Up Mall in co-creatie met andere winkeliers idee voor de reisbranche?
Een ander goed voorbeeld is de pop-up mall, die in het artikel van Frankwatching wordt aangehaald. De Zweedse e-commerce site Jetshop heeft in maart een pop-up warenhuis gelanceerd met 16 verschillende winkels in het druk bezochte centraal station van Stockholm. Mensen die op de trein wachten kunnen QR-codes scannen die linken naar de mobiele productpagina en deze vervolgens kopen. 

Een idee voor de reisbranche om in co-creatie met andere winkeliers en/of verkeersbureaus uit te proberen? 

Er zijn diverse websites, zoals o.m.  http://www.qurify.com/nl waar je zelf -geheel gratis- je eigen QR code kunt aanmaken, die je vervolgens als JPG of PNG bestandje kunt downloaden. Tip: Het is aan te raden om een verkorte URL te gebruiken, net zoals op twitter. Hoe korter de url, hoe beter de QR code te scannen is. Ook hiervoor zijn gratis websites beschikbaar zoals www.bitly.com .

Lees het artikel "De  Code als verkoopkanaal" / Frankswatching